‘We puzzelen allemaal graag met data’

Waar ga jij je data- en analytische skills inzetten: bij een groot internationaal bedrijf of een experimentele start-upomgeving? Bij Aegon kan het allebei! Folkert van der Ploeg, manager Pricing & Analytics: ‘Wij zien data en analytics écht als het hart van ons bedrijf’.

 


Wat doet de afdeling Pricing & Analytics nou eigenlijk?
Folkert: ‘Wij gebruiken grote hoeveelheden data om inzichten voor Aegon én onze klanten te creëren. Dit doen we in de vorm van analyses of het maken van (voorspel)modellen. Daarnaast richten we ons op commerciële pricing. Dat betekent dat we met data onze producten voor de beste prijs in de markt proberen te zetten. Daarnaast doen we klantonderzoek en marktonderzoek. De belangrijkste vraag is daarbij steeds: hoe kunnen we onze klanten blij maken?’

Okee, dus bij jullie draait alles om data. Zit de afdeling dan ook vol wiskundigen en econometristen?
‘Ja, maar ook economen, psychologen en natuurkundigen. Het zijn wel stuk voor stuk mensen met een voorkeur voor kwantitatieve analyses. We puzzelen allemaal graag met data. En verder zijn we vooral een jong team dat veel samen onderneemt. We sporten en borrelen regelmatig samen, maar appen op zondagavond ook over Boer Zoekt Vrouw of de AIVD-puzzel.’

Wat houdt dat precies in: puzzelen met data?
‘Als customer intelligence-analist heb je bij ons een heel brede rol. Je onderzoekt wat de behoeftes binnen Aegon zijn. Vervolgens ga je op zoek naar data. En die data vertaal je weer door naar analyses en inzichten waar de organisatie mee aan de slag kan. Diepgaand onderzoek én contact met collega’s binnen het hele bedrijf: een leuke balans.’

Maar waarom zou iemand voor Aegon kiezen, en niet voor een hippe start-up?
‘Aegon is een groot, internationaal bedrijf. Dat heeft verschillende voordelen. Zo krijgen onze customer intelligence analisten een 3-jarig internationaal opleidingstraject aangeboden: onze Aegon Analytical Academy. Daar krijg je samen met een groepje internationale starters een hele goede technische basis én werk je aan je soft skills. Tijdens die opleiding ga je 2 keer stagelopen buiten de afdeling. In elk geval één keer bij een buitenlandse vestiging of start-up van Aegon. Dat internationale aspect is voor ons heel belangrijk. We delen onze ideeën en ervaringen wereldwijd met elkaar. Inzichten die bijvoorbeeld in Amerika ontstaan, kunnen we snel doorvertalen naar Nederland en andersom.

Bovendien: om écht impact te maken heb je veel data nodig. En die hebben wij als groot bedrijf. Wij doen unieke dingen met die data. Er zijn maar weinig bedrijven in staat om slimme algoritmes en analyses ook écht in te passen in hun processen. Aegon is daar anders in. Onze ambitie is om data en analytics echt toe te passen in het bedrijf. Op het juiste moment, voor de juiste klant, het juiste product tegen de juiste prijs leveren: dát is verzekeren. Data is daarbij onmisbaar en het hart van het bedrijf.

Trouwens, wist je dat we binnen Aegon ook een aantal start-ups hebben? Kijk bijvoorbeeld naar Knab, Kroodle, Onna Onna en EyeOpen. Met die start-ups kunnen we experimenteren en ideeën van data-analisten snel testen. Zo blijven we innovatief.’

En hoe zit dat met jou, waarom ben jij eigenlijk bij Aegon komen werken?
‘Ik liep hier stage voor mijn studie Economie. En tot mijn verbazing wilde Aegon het model dat ik had ontwikkeld meteen toepassen! Eigen initiatief wordt hier dus beloond. Daarnaast is er continu aandacht voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Door die combinatie werk ik hier met veel plezier.’

Denk jij dat je goed zou passen binnen de afdeling Marketing van Aegon?
Bekijk onze vacatures


Laat hier een bericht achter

comments powered by Disqus